ועדת שרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי (קבינט הדיור) הכריזה השבוע (יום ד' ה-28 במאי) על תוכנית 'פתח תקווה-קריית אריה' כמתחם מועדף לדיור, אשר תקודם בותמ"ל. את התוכנית להקמה בקריית אריה מתחם מועדף לדיור ומתחם מוטה תחבורה עם תחנת מטרו, יזמה רשות מקרקעי ישראל.
במסגרת התכנון המוצע, ייבנו כ-3,700 דירות חדשות ברובע מגורים חדש על כ-550 דונם בפתח תקווה, כ-880,000 מ"ר לתעסוקה, 27,000 מ"ר למסחר, כ-150 דונם למבני ציבור, שטחים פתוחים וספורט; ומתחם מטרו עם פיתוח מרחב אורבני מתקדם.
התוכנית מתמקדת במוקד הכניסה הצפונית לעיר, בסמיכות לרכבת ישראל, פארק הירקון, דרך אם המושבות ואזור התעסוקה קריית אריה. מתחמי התוכנית נהנים מנגישות גבוהה לצירי תחבורה מרכזיים, בהם דרך אם המושבות, כביש 4 ודרך זבולון המר. מדובר בתוכנית המתוכננת להגדיל את היצע הדירות בשוק, זאת במסגרת הפתרונות להתמודדות עם העלייה החדה במחירי הדירות. עם הכרזת המתחם כמתחם מועדף לדיור, התוכנית תוגש לוועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) לקידומה בהליך זריז וממוקד. התכנון המקודם כולל עירוב שימושים מגוון, ביניהם: מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור, שטחים פתוחים ומתקני ספורט. במסגרת זו מוצעות בתכנית 3,700 יחידות דיור, 880 אלף מ"ר לתעסוקה, 27 אלף מ"ר למסחר, וכן כ-150 דונמים שיוקצו למבני ציבור ושטחים פתוחים.
במרכזו של המתחם יוקם מוקד תחבורתי משמעותי הכולל תחנת רכבת קלה, רכבת ישראל, מסוף אוטובוסים ותחנת מטרו עתידית. מרכיבים אלו עתידים להתנקז אל כיכר עירונית מרכזית, שתהווה את האזור המקשר בין אמצעי התחבורה השונים, ותחזק את חיבורם למרחב הסובב וממנו. התכנון צפוי ליצור רצף אורבני ורשת הליכתית המחברת בין פארק הירקון לעיר, ובין מוקד התחבורה לכלל מרכיבי השימושים במתחם. בכך, הוא יאפשר נגישות מיטבית ואיכות תנועתית לתושבי האזור ומשתמשי התחבורה הציבורית. התכנון במרחב זה מהווה הזדמנות אמיתית לחיבור כלל חלקי העיר – מהשכונות, אזור התעסוקה ועד פארק הירקון ולמרכז התחבורה.
ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "התוכנית מסמלת את הכיוון שאליו צועדת מדינת ישראל – פחות תלות ברכב פרטי לטובת מתן עדיפות לתחבורה ציבורית נגישה, בדיוק כפי שנהוג בערים רבות באירופה. מדובר בתכנון שיאפשר לתושבים לנהל את שגרת חייהם – עבודה, מסחר ופנאי ללא שימוש ברכב הפרטי. בימים אלו הרשות עובדת על תוכניות דומות ברשויות רבות בהן ייבנה המטרו".
עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר תכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל: "מדובר במהלך משמעותי ליצירת רצף בינוי עירוני של העיר פתח תקווה עד למסילת הרכבת. התכנון כולל היקף של מעל ל-3,200 יח"ד באזור ביקוש, אשר מביא לידי ביטוי נוכחות צמודה למערכות הסעת המונים תוך סינרגיה מלאה בין הדברים. המתחם יכלול עירוב שימושים איכותי, בדגש על נגישות וקישוריות וקידומו נעשה בשיתוף עם הרשות המקומית אשר תומכת בקידומו".