בטקס שנערך ביום חמישי האחרון, ה-18 בדצמבר, במתחם הדיפו בסגולה שבפתח תקווה, הונחה אבן הפינה לפרויקט המטרו – פרויקט התשתיות הגדול בישראל. בטקס השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו"ר דירקטוריון נת"ע יודפת אפק-ארזי, מנכ"ל נת"ע איתמר בן-מאיר, וראשי ערים לאורך תוואי המטרו.

המוביל הארצי של התחבורה
ראש הממשלה נתניהו הדגיש בנאומו את המעבר מחלום למציאות: "עידן המטרו מגיע לגוש דן. במשך עשרות שנים היו מי שדיברו על זה. אבל זה לא מספיק לחלום". נתניהו הוסיף כי "הנחת אבן הפינה לדיפו של המטרו, כאן בסגולה, היא שלב חשוב במימוש החזון שיזניק את המדינה קדימה". שרת התחבורה מירי רגב תיארה את הרגע כהיסטורי: "אנחנו עדים לרגע היסטורי ולמהפכה תחבורתית של ממש. מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של תנופת פיתוח חסרת תקדים של תשתיות תחבורה, והמטרו הוא עמוד השדרה שלה, 'המוביל הארצי' של התחבורה הציבורית".
לדבריה, "המטרו משנה את מפת התחבורה של ישראל, יהפוך את גוש דן למטרופולין מודרני, יעיל ומקושר, יחסוך שעות בפקקים ויחזק את המוביליות החברתית באמצעות נגישות טובה יותר להזדמנויות תעסוקה, חינוך ופנאי. זהו קטר כלכלי משמעותי ופרויקט לאומי של כולנו".
המטרו בשכונת צמרת: שתי תחנות בשלב ב'
הטקס התקיים על רקע עדכון משמעותי לתושבי שכונת צמרת העתידיים: עיריית פתח תקווה עדכנה לאחרונה כי החלו עבודות המדידה המקדימות לקראת הקמת שתי תחנות המטרו, שיוקמו בשכונה בשלב ב' של הפרויקט. הנהגת העיר הבהירה כי כי התחנות, "סירקין דרום" ו"סירקין צפון", יעניקו לשכונה נגישות ישירה ומהירה לכל מוקדי התעסוקה של גוש דן ויהפכו אותה לאחת השכונות המחוברות והמתקדמות בישראל מבחינה תחבורתית.

שתי התחנות הן חלק מקו M2 שיעבור דרך פתח תקווה בדרכו ממזרח למערב – מאזור התעסוקה סגולה בפתח תקווה ועד מחלף יוספטל בחולון, דרך גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים ותל אביב.
פרויקט לאומי חסר תקדים
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הדגיש את המשמעות הלאומית: "הנחת אבן הפינה לפרויקט המטרו היא נקודת מפנה היסטורית למערכת התחבורה בישראל ולמדינה כולה. המטרו צפוי להסיע כשני מיליון נוסעים ביום ולהפוך את התחבורה הציבורית לאופציה המהירה, הנוחה והאמינה ביותר בישראל".
יו"ר דירקטוריון נת"ע, יודפת אפק-ארזי, הוסיפה: "אנו מציינים אבן דרך היסטורית בתולדות מדינת ישראל – תחילתו המעשית של פרויקט שישנה את פני התחבורה לדורות קדימה. פרויקט המטרו הוא ביטוי ליכולת לאומית לחשוב רחוק, לתכנן בגדול ולבצע מהלכים שמעצבים עתיד".

מנכ"ל נת"ע, איתמר בן-מאיר סיכם: "זהו יום היסטורי עבור כולנו. נת"ע נערכה בשנים האחרונות לאתגר העצום של המטרו, הפרויקט שמביא את העתיד התחבורתי לגוש דן ולכלל הנוסעים במדינת ישראל. מדובר בפרויקט משנה מציאות שיהווה גם מנוע צמיחה למשק הישראלי".
המספרים מדברים בעד עצמם
פרויקט המטרו כולל שלושה קווים (M1, M2, M3) שישתרעו על פני 145 קילומטרים ויכללו 109 תחנות. התקציב הבסיסי של הפרויקט הוא כ-150 מיליארד שקלים. קו M2 בו ממוקמות תחנות שכונת צמרת, משתרע על פני כ-26 קילומטרים ב-22 תחנות. הקו צפוי להסיע מעל לחצי מיליון נוסעים ביום. בפתח תקווה יוקמו בסך הכל 8 תחנות בקו זה, כאשר שתיים מהן בשכונת צמרת. על פי נתוני נת"ע, השימוש במטרו צפוי לחסוך לנוסעים 35-50 אחוזים מזמן הנסיעה ביחס לאמצעי תחבורה נוכחיים. כל אחד מקווי המטרו יהיה בעל קיבולת של עד 40,000 נוסעים בשעת השיא וכ-2 מיליון נסיעות ביום – קיבולת השקולה ל-350 קווי אוטובוס.
צמרת: שכונה שנולדת עם המטרו
שכונת צמרת, הקמה על שטחו של מחנה סירקין לשעבר ומתוכננת לכ-50,000 תושבים, תהיה אחת השכונות המעטות בישראל שתכנון המטרו שלה התבצע במקביל לתכנונה. תושבי השכונה ייהנו מנגישות ישירה למרכזי התעסוקה הגדולים בגוש דן, תוך חיסכון משמעותי בזמן ובעלויות. על פי לוחות הזמנים החזויים, קו M2 אמור להתחיל לפעול ב-2035, כחמש-שבע שנים לאחר תחילת אכלוס השכונה. עבודות החפירה צפויות להתחיל ב-2028, כאשר מרבית העבודות יתבצעו מתחת לפני הקרקע באמצעות מכונות חפירה מתקדמות, על מנת שההפרעה לציבור תהיה מינימלית.
טקס הנחת אבן הפינה מסמל את המעבר מתכנון לביצוע, ומעיד על כך שהמטרו הופך למציאות מוחשית שתשנה את פני התחבורה הציבורית בישראל.