קיצור של עד 50% בזמני הנסיעה: שתי תחנות מטרו יוקמו ברובע סירקין

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
על פי תוכניות התחבורה ברובע סירקין החדש, מערכת הסעת המונים משוכללת וחדשנית תשרת את התושבים החדשים ותחבר אותם למרכזי התעסוקה והבילוי במטרופולין תל אביב. שתי תחנות ייבנו ברובע ומשך הנסיעה צפוי להיות קצר משמעותית בהשוואה לאמצעי תחבורה אחרים
מטרו פתח תקווה
הדמיה של המטרו. קרדיט: נת"ע

בשנת 2012 פרסמו משרדי התחבורה והאוצר תוכנית אסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית, שמסקנתה העיקרית הייתה כי קיים פיגור משמעותי ברמות השירות וההשקעה בתחבורה הציבורית בישראל ביחס לעולם המפותח, דבר הגורם לנזק חברתי, סביבתי וכלכלי משמעותי. ארבע שנים אחר כך, גובשה תוכנית אסטרטגית לפיתוח מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופולין הגדול במדינה, תל אביב.

מטרו תחבורה
ללא מערכת הסעת המונים צפויה פגיעה חברתית, כלכלית וסביבתית משמעותית במשק. שיקופית מתוך דו"ח "מטרו גוש דן ההשפעות הכלכליות, החברתיות והאורבניות של רשת המטרו בגוש דן"

התוכנית האסטרטגית קבעה כי כדי לעמוד ביעדי הממשלה יש ליצור רשת תחבורה ציבורית שתאפשר הסעה של 4-3.5 מיליון נוסעים ביום. המסקנה העיקרית אליה הגיעו ראשי ועדת ההיגוי של התוכנית היא שתוכנית זו דורשת הקמה של לפחות 3 קווי מטרו, בנוסף למערכות הרכבת הקלה, רכבת ישראל ומערכת האוטובוסים, כנהוג ברחבי העולם המפותח.

מטרופולין אחד, שלושה קווים

פרויקט המטרו, הרכבת התחתית, הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר המקודם כיום במדינת ישראל ותכליתו  הקמת מערכת הסעת ההמונים צופה פני עתיד.

המטרו בגוש-דן יכלול שלושה קווים (M1 M2 M3) אשר יחברו את תל אביב עם כפר סבא, רעננה, פתח תקוה, רחובות ונס ציונה.

הקווים ישתרעו על פני 145 ק"מ ויהיו בהם 109 תחנות. התקציב הבסיסי של הפרויקט, המנוהל בידי נת"ע, הוא 150 מיליארד דולר.

מטרו תחבורה
תחנת מטרו עתידית. הדמיה: נת"ע

מעל לחצי מיליון נוסעים ביום

בספטמבר 2023 אישרה וועדת התשתיות הלאומית של התוכנית את הקמת קו M2 בציר מזרח-מערב, מפתח תקווה דרך תל אביב ועד חולון, על פני 26 ק"מ ו-22 תחנות בשש ערים. בקו צפויים להשתמש מעל לחצי מיליון נוסעים ביום.

בשטחה של פתח תקווה מתוכננים לעבור שני קווי מטרו: M3 עם 3 תחנות ו-M2 עם 8 תחנות, מתוכן שתי תחנות ברובע סירקין החדש. תוואי המטרו יעבור בעיר לאורך הרחובות העצמאות, בן גוריון, ארלוזורוב, ההסתדרות, וולפסון וברחוב הראשי של שכונת סירקין המתוכננת.

לחבר את סירקין לעיר

התחנות ברובע החדש יחברו את התושבים במהירות וביעילות לפתח תקווה הוותיקה יותר כמו גם למרכזי תעסוקה בערים הסמוכות. לקו M2 ישנה נקודת מפגש גם עם תחנת רכבת "השלום" שתאפשר למשתמשי התחבורה הציבורית נגישות גבוהה ליעדים נוספים ברחבי הארץ. קו המטרו בסירקין הוא חלק ממערך תכנון תחבורה רחב להסעת המונים שכולל תכנון נת"צ בכבישים קיימים כמו גם סלילת כבישים חדשים ותשתיות שישמשו את תושבי האזור ופתח תקווה כולה.

מטרו תחבורה
22 תחנות בקו M2,  שמונה מתוכן בפתח תקווה. מתוך אתר נת"ע

תחנות המטרו בפתח תקווה בקו זה נקבעו במיקומים הבאים:

  • תחנת "כפר גנים"- ממוקמת על ציר תחבורתי מרכזי בצומת הרחובות העצמאות/רבין, מפגש עם קו מטרו M3 והקו הסגול תשרת את השכונות הדרום מערביות של העיר כפר גנים ג' המתפתחת ונווה עוז מערב.
  • תחנת "בן גוריון" – תשרת את שכונות כפר גנים ב' כפר גנים א' ונווה עוז הכוללות בנייה רוויה, מבני ציבור וחינוך באזור.
  • תחנת "ארלוזורוב" – תשרת את שכונות מרכז העיר ותשולב בשכונת רמת ורבר שמתוכננת כמוקד התחדשות עירונית משמעותי.
  • תחנת "עיריית פתח תקווה" תשרת את לב העיר המסחרי של פתח תקווה, עיריית פתח תקווה ומוסדות ציבור מרכזיים.
  • תחנת "פתח תקווה מזרח" תשרת את שכונות מזרח העיר קרית אליעזר פרי, קרית דוד אלעזר, צמרת גנים ואת קניון סירקין.
  • תחנת "סירקין דרום" תשרת את שכונת הדר גנים ואת הפיתוח העתידי בשכונת סירקין המתוכנן על שטחי הבסיס הצבאי שפונה.
  • תחנת "סירקין צפון" תשרת את התושבים העתידיים של שכונת סירקין המתוכנת להיבנות על שטחי הבסיס הצבאי.
  • תחנת "אזור תעשייה סגולה" תשרת את אזור התעשייה סגולה, את השכונות הסמוכות מדרום משכנות הגנים, שיכון הפועל מזרחי ותיקים ואת הפיתוח העתידי של האזור.

 

מטרו תחבורה
שתי תחנות מטרו יחברו את תושבי רובע סירקין לפתח תקווה ולערים הסמוכות. מפה מתוך אתר מינהל התכנון

תחבורת העתיד, בעתיד הרחוק

קו M2 הקצר מבין שלושת קווי המטרו המתוכננים, אמור להתחיל לפעול רק בשנת 2035, כשלוש שנים לאחר השקתו המתוכננת של קו M3  (בין הרצליה לראשון לציון) ושלוש שנים לפני תחילת הפעלתו של קו M1 (בין כפר סבא ולוד) בשנת 2038. בניגוד לפרויקט הרכבת הקלה, מרבית העבודות על קו M2 יתרחשו מתחת לפני הקרקע באמצעות מכונות חפירה מתקדמות, כך שההפרעה לציבור ולעסקים נמוכה משמעותית מפרויקטים דומים. עבודות החפירה, אינן צפויות להתחיל לפני 2028 וזאת מבלי להתייחס לעיכובים הצפויים בשל מלחמת חרבות ברזל.

מטרו תחבורה
רכבת תחתית: החפירות יתבצעו מתחת לפני הקרקע

עם זאת, המטרו המתוכנן יספק לתושבי הרובע החדש ולתושבי פתח כולה תחבורת המונים מהירה, נגישה ומתקדמת. על פי דוחות ממשלתיים (דו"ח המטרו בגוש דן – צוות המחקר בראשות ד"ר ניר שרב 2021) כל אחד מקווי המטרו יהיה בעל קיבולת של עד כ-40 אלף נוסעים בשעת השיא, 2 מיליון נסיעות ביום וכ-450 מיליון נסיעות בשנה בהפעלה מלאה. רק לשם השוואה, קיבולת הנוסעים בנסיעה יומית אחת בקו זה שקולה ל-350 קווי אוטובוס.

מטרו תחבורה
חיסכון משמעותית בזמן נסיעה. שיקופית מתוך דו"ח "מטרו גוש דן ההשפעות הכלכליות, החברתיות והאורבניות של רשת המטרו בגוש דן"

השימוש במטרו צפוי לחסוך לנוסעים כ-35-50 אחוזים מזמן הנסיעה ולקצר משמעותית את משך ההגעה למוקדי התעסוקה, השירותים והפנאי בגוש דן.

 

תגיות

כתבות נוספות

כביש "עוקף פתח תקווה" יוצא לדרך

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן