יזמים בנוף ירקון דורשים: לבטל את היטלי הפיתוח או לבטל את זכייתם בקרקע

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
יזמים שזכו במכרזי מחיר מטרה ברובע נוף ירקון לבינוי מאות דירות, הגישו עתירה מינהלית נגד עיריית פתח תקווה ורשות מקרקעי ישראל בדרישה לבטל היטלי פיתוח בסך כולל של כ-145 מיליון שקלים, שהושתו עליהם לטענתם בניגוד לתנאי המכרז, או לחילופין, לבטל את הזכייה. זוכה בהגרלת מחיר מטרה: "זה מאוד מדאיג"  
תדריך בינוי עיריית פתח תקווה
רובע נוף ירקון. קרדיט: עיריית פתח תקווה

השבוע הגישו שבע חברות, שזכו במכרזי מחיר מטרה בשכונת נוף ירקון, עתירה מנהלית כנגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית פתח תקווה. היזמים דורשים לבטל את היטלי הפיתוח בגובה כולל של 145 מיליון שקל, שהטילה עליהם העירייה או לבטל את זכייתם במכרז. לטענתם, היטל זה מנוגד לתנאי המכרז. בין העותרים אפרידר, עץ השקד, רם אדרת, מצפה העיר יזמות, וש.י.א רפאל פרויקטים.

בעתירה נטען כי עדכון לחוברת המכרז, שפורסם לפני הגשת הצעותיהם, קבע שהזוכים יידרשו לשלם היטלי פיתוח לרמ"י בלבד ויהיו פטורים מתשלום הוצאות פיתוח לעיריית פתח תקווה. לאחר הזכייה במכרז, גילו החברות היזמיות כי עיריית פתח תקווה דורשת מהם יחד כ-145 מיליון שקל בנוסף להיטלים ששילמו במכרז. תוספת ההיטל, כך לדברי היזמים, מייקרת משמעותית את עלות הדירה ואין באפשרותם להשית חלק מהעלויות על הרוכשים, שהם ברובם זוכי מחיר מטרה, והמחיר עבורם נקבע בו מראש.

"מסמכי המכרז המעודכנים אינם מאפשרים לחייב את העותרות בתשלום היטלי פיתוח לעירייה. משכך, הניסיון להתנער באופן חד-צדדי ובדיעבד ממודעת העדכון מהווה שינוי מהותי של תנאי המכרז", כתבו בעתירתם. טענות נוספות השמיעו הזוכים במכרז על שדרוג סטנדרט הבנייה של עיריית פתח תקווה בשכונה, שמייקר את עלויות הבנייה של היזמים, בניגוד למקובל בפרויקטים של מחיר מטרה. כך לדוגמה, על פי תדריך הנחיות הבינוי והפיתוח שפרסמה עיריית פתח תקווה בתחילת השנה, לאחר הזכייה במכרז, היזמים מחויבים לבנייה בדירוג שלושה כוכבים ומעלה על פי תקן בנייה ירוקה ת"י 5. להבדיל, ברוב פרוייקטי מחיר מטרה הדירוג הנדרש הוא של כוכב אחד בלבד.

החשש מפני עיכוב ודחיית הפרויקט הגיע כבר לידיעת הזוכים בהגרלות מחיר מטרה שנערכה בתחילת השנה. מרינה, תושבת פתח תקווה, זכתה בהגרלת מחיר מטרה ברובע סירקין בהקצאה של בני המקום ומתגוררת בשכירות במרכז העיר. "זכיתי בהגרלה בתחילת השנה. אין אפילו היתר בנייה לפרויקט. לשמוע שהקבלנים עכשיו מגישים עתירה נגד העירייה זה מאוד מדאיג. לא תהיה שם בנייה בסוף?"

כזכור, רק לאחרונה הודיעה העירייה על סיום שלב התכנון המפורט תחילת עבודות ההקמה והפיתוח בשכונת נוף ירקון ואף נקבה בתאריך לאכלוס הצפוי להתחיל בשנת 2027. על פי עיריית פתח תקווה, בגל האכלוס הראשון יהיו 2,499 דירות. מתוכן 1,758 דירות במחיר מטרה, ו-741 דירות להשכרה ארוכת טווח.

מכרז ״מחיר מטרה״ בשכונת סירקין כולל 1,501 יחידות דיור בתשעה מתחמים שונים. המכרז נסגר בינואר 2023 וזכו בו תשעה יזמים, אלקטרה, עץ השקד, גרופית, רם אדרת, מצפה העיר יזמות, ש.י.א פרויקטים, אפרידר, רמי צרפתי ואסיה סיירוס.

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "תשלום האגרות וההיטלים מהווה חלק ממערך היחסים הישיר בין היזם הזוכה לבין הרשות המקומית, ללא מעורבות של רמ"י כגורם 'מתווך'. החבות בתשלום אגרות והיטלי פיתוח מצוינת מפורשות במסמכי המכרז שבהם נכתב כי 'בנוסף לתשלום התמורה בגין הקרקע, ישלם הזוכה דמי הקמה, אגרות והיטלים לרשות המקומית ו/או תאגיד המים והביוב, בהתאם לדין וחוקי העזר התקפים'. בניגוד לטענת היזמים שלפיה שולמו היטלי הפיתוח לרמ"י בתחילת הדרך כפי הנהוג, נחדד ונבהיר כי הסכום אשר נגבה במסגרת המכרז אינו כולל את האגרות וההיטלים המבוקשים לגבייה על ידי עיריית פתח תקווה כפי שצוין".

תגובת עיריית פתח תקווה: "פעילות העירייה נעשית בתיאום עם רשות מקרקעי ישראל, ובכפוף לחוק. העירייה פועלת בימים אלו לקידום היתרים במתחם יחד עם מספר רב של יזמים".

לקריאה נוספת: מתחם סירקין יוצא לדרך: פורסמו הזוכים במכרז לבינוי רובע סירקין

תגיות

כתבות נוספות

כביש "עוקף פתח תקווה" יוצא לדרך

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן