התקדמות הבנייה ברובע סירקין תותנה בפיתוח תשתיות תחבורה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
כ-40 אלף תושבים יאכלסו את רובע סירקין החדש והם יצטרפו למטרופולין צפוף ועמוס תחבורתית. פתרונות התחבורה ברובע החדש עברו טלטלות ושינויים עם צמיחתו של מאבק אזרחי שדרש מציאת פתרונות תחבורה הולמים. תמונת מצב
מחלף 40 483 מבט לצפון מזרח
מחלף 40/ 483 מבט לצפון מזרח. הדמיה: נתיבי ישראל

כ-12 אלף יחידות דיור ואלפי מ"ר של תעסוקה ומסחר אושרו לבנייה בתוכנית להקמת רובע המגורים סירקין, במסגרת התוכנית של ותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) לפינוי מחנות צבא לטובת מגורים. התוכנית כוללת הקמת מתחמי מגורים בבניה רוויה ובתמהיל של מגורים מגוון, ומיועדת לאכלס כ-40 אלף תושבים ולספק מקומות עבודה לאלפי עובדים.

אחד החששות הגדולים והמשמעותיים של תושבי פתח תקווה והסביבה הקרובה, היא שפרויקט סירקין יעמיס בצורה משמעותית מבחינה תחבורתית על האזור הרווי והפקוק מלכתחילה.

גבולות התוכנית כביש 483; כביש 4713; שיקופית מתוך שלד התוכנית במצגת של ארי כהן אדריכלים

500 דונמים לכבישים

מתכנני הרובע, צוות הוותמ"ל ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל), בחנו את צפיפות המגורים המתוכננת באזור, את הפיתוח הצפוי במרחב עד 2040, וערכו מיפוי צרכים תחבורתיים ממנו גזרו את הפרויקטים התחבורתיים הנדרשים במרחב.

בתוכנית נכללו שני כבישים אזוריים חדשים, המקשרים את רובע המגורים לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד (כביש רוחב, עוקף עמישב).
עוד הציעו המתכננים סלילת כביש עוקף פתח תקווה להפחתת עומסי התנועה הבינעירוניים באזור. על פי תוכנית זו כביש 40 שממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי, ובמקומו יוקם כביש ארצי – עוקף 40 – שייתן מענה תנועתי הולם ויהיה משוקע, ומעליו יוקם פארק עירוני נרחב לרווחת הציבור. סה"כ הוקצו 500 דונמים מסך כל התוכנית (3,100 דונמים) לסלילת כבישים ברובע החדש.
כביש 40 החדש ככביש משוקע וכחלק מהפארק העירוני

בנוסף, ברחוב הראשי של סירקין יקום קו מטרו עם שתי תחנות ברובע החדש, שיחבר את תושבי המתחם לפתח תקווה ולערים הסמוכות. קו זה שיושק רק בשנת 2035 יסיע אלפי תושבים מדי יום, אבל מה צפוי לקרות בשנים הקרובות?

מטרו תחבורה
2 תחנות מתוכננות בסירקין בקו M2 של המטרו העתידי שיושק רק ב-2035

החשש: כאוס תחבורתי

עם פרסום תוכנית סירקין, מחאות תושבי פתח תקווה והאזור לא איחרו להגיע. בשנת 2011 עמותת "בינוי שפוי" בראשות משה פישר, יו"ר העמותה דאז, יחד עם גופים נוספים החלו לנהל מאבק ממושך כנגד התוכנית. "התושבים לא נגד בנייה ככלל – אך מתנגדים נחרצות לבנייה מסיבית וחסרת אחריות, לתכנון לקוי של תשתיות שיביא לכדי אסון תחבורתי", הסביר אז פישר.

מאבק התושבים למציאת פתרונות תחבורה הולמים. צילום: מטה מאבק בינוי שפוי

בספטמבר 2019 הגישו תושבי פתח תקווה וכפר סירקין עתירה מנהלית כנגד תוכנית סירקין. גם עיריית פתח תקווה הגישה עתירה מינהלית ודרשה מהמתכננים שלביות, כלומר, להתנות את קצב מימוש בינוי יחידות הדיור, בביצוע בפועל של תשתיות תחבורתיות רבות קיבולת, בדגש על תחבורה ציבורית.

ההתנגדויות נדחו על ידי הותמ"ל

ההתנגדויות לתוכנית נדונו בפני הותמ"ל בחודש נובמבר 2019  אך רובן נידחו. בדוח החוקר תמ"ל 1076 רובע סירקין, קבע החוקר שבחן את התנגדויות הציבור: "השתכנעתי כי התוכנית, וכן תוכניות נוספות המקודמות בסביבתה, נותנות מענה לצרכי התחבורה הנדרשים לפיתוח האזור, תוך הערכות ממשלתית למתן התקציבים הנדרשים לפרויקטים אלו". עם זאת, נקבע בדו"ח כי  לאור חוסר וודאות בהתקדמות של הפרויקטים התחבורתיים העתידיים ומימושם יש לקבוע פיתוח מדורג, וכי הבנייה תתקדם בהתאם לקצב התקדמות הפתרונות התחבורתיים.

שיקופית מתוך דו"ח החוקר למתחם סירקין: הציע התקדמות בנייה בהתאם לפתרונות תחבורתיים בשטח

התניה של התקדמות בתחבורה

דוח החוקר הציע כי תנאי למימוש יח"ד מעל ל-4,000 יח"ד בתחום התוכנית יהיה עריכת בה"ת (בחינת ההשלכות התחבורתיות) מחודשת, שתבחן את מימוש הפרויקטים התחבורתיים הרלבנטיים לצד מימוש זכויות הבנייה בתוכנית ובמרחב. הצוות המלווה של התוכנית, על בסיס מסקנות הבה"ת, יחליט באם ניתן להוציא היתרי בנייה נוספים מעל ל-4,000 יח"ד או אם יש להתנות את הוצאתם במימוש פרויקטים תחבורתיים.

עוד הדגיש החוקר את חשיבות כביש עוקף עמישב, שגם עבורו הוגשו התנגדויות, כחלקחשוב במערכת התחבורתית בתוכנית ובמרחב. "לסלילתו חשיבות בתפקוד מערכת התח"צ, נגישות לעיר פתח תקווה, נגישות לישובים סמוכים נוספים ולתחנת רכבת העתידית. אי לכך אני ממליץ לדחות את הדרישות לביטול הכביש ולאשרו אך במתכונת מצומצמת", הציע החוקר והמליץ לצמצם את רוחב הכביש, לייצר חיבור מן המחלף לכיוון מזרח או לייצר פתרון תחבורתי לחיבור מזרחה, ולבצע שינויים נוספים משמעותיים כולל  חובת פיתוח הכביש עם מתרס אקוסטי.

בית המשפט מצדד בתושבים

רובע סירקין מזרח
תוכנית רובע סירקין מזרח אושרה. הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ

באוגוסט 2020, למרות המאבק האזרחי המתמשך בנוגע לפתרונות התחבורה ברובע החדש, הופקדה תוכנית סירקין מזרח בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

התקדמות הפרויקט לא ריפתה את ידי התושבים שנאבקו בתוכנית, והם זכו שלושה חודשים אחרי כן, בנובמבר 2020, לתמיכתו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד.

בית המשפט קבע כי ניתן יהיה לממש את תוכנית סירקין אולם דרש בה"ת אם יבקשו מתכנני התוכנית לבנות יותר מ-2,700 יחידות דיור. למעשה, לראשונה קישר בית המשפט בין תשתיות תחבורה בסיסיות לקידום מתחמי מגורים חדשים ברחבי הארץ, והעניק לעיריית פתח תקווה ולתושבים את הסמכות לעכב את התקדמות התוכנית, אם לא ימצאו פתרונות תחבורתיים מתאימים.

ראש העיר רמי גרינברג התייחס גם הוא לנושא ואמר בדיון מוקדם יותר: "השופט בדיון הבין את הדאגה שלנו לשלום הציבור והבין כי לא ניתן לבנות במתחם סירקין באופן חד צדדי. הרצון של המדינה לבנות במתחם סירקין צריכה לבוא בשילוב הצרכים של הרשות והיכולת שלה לקדם את הנושא באופן מדורג. לא נאפשר בנייה ללא מתן פתרונות תחבורתיים לתושבי האזור וגם בית המשפט בעצם הציע שכאשר נגיע להיתרים לכ-2,500 יח"ד תהיה בחינה חדשה ועדכנית לכל הנושא התחבורתי. אנחנו פועלים ביתר שאת כדי שהתושבים יקבלו את הפתרונות הטובים ביותר ממשרדי הממשלה המקדמים את הפרויקט ולא נוותר על הצרכים החיוניים לעיר ולתושבים".

כביש 40 – עוקף פתח תקווה

ביטוי להשפעת החלטת בית המשפט ניתן לראות בסטטוס הנוכחי של כביש 40 החדש, עוקף פתח תקווה, אחד מעורקי התחבורה המרכזיים של הרובע החדש והעיר פתח תקווה בכלל, שבעקבות התנגדויות תושבים שינה את פניו.

מחלף סגולה מבט לדרום נתיבי ישראל-
הדמיה של מחלף סגולה מבט לכיוון דרום. באדיבות נתיבי ישראל

אסף חיוקה, מנהל מחלקת פרויקטים סטטוטוריים, חטיבת הנדסה ופיתוח בחברת נתיבי ישראל מסביר: "כביש 40 עוקף פתח תקווה, בא לתת מענה תחבורתי לנפחי התנועה הגדלים בפתח תקווה וגם במתחם סירקין שעתיד להיבנות.

"התוכנית של כביש 40 החדש נותנת מענה מכביש 471 בדרום,  4713/483 ובואכה צומת סגולה, ומתוכננת להוציא החוצה את כל התנועה הארצית שנכנסת היום לתוך העיר", הוא מסביר.

חתך הכביש מתוכנן לכלול שני נתיבים לרכב פרטי ונתיב ייעודי לתחב"צ. על פי התוכנית, בחלקו הדרומי של הפארק, מתוכנן הכביש להיות משוקע ועם מערכת שבילי אופניים רציפה לאורך כל הדרך וחיבוריות לשבילי אופניים שכבר קיימים בעיר. על פי נתוני נתיבי ישראל נפחי התנועה החזויים בכביש 40 החדש בשעת השיא בבוקר (נכון לשנת היעד 2024) הם 4,700 מכוניות לכיוון צפון ו-3,000 מכוניות לכיוון דרום.

מחלף 40 483 מבט למזרח-נתיבי ישראל כביש 40 תחבורה
מחלף 40 483 מבט לכיוון מזרח. הדמיה: נתיבי ישראל

רה-תכנון של חלקו הדרומי של הכביש

אך סביר להניח ששנת 2024 אינה יעד ריאלי מבחינת לוחות הזמנים והסטטוס הנוכחי של הכביש. חיוקה מסביר: "התוכנית הזאת הוגשה, ונידונה להפקדה. החוקר אדיב נקש, דן בתוכנית ובהתנגדויות שהוגשו לה. בספטמבר 2021 הוא הגיש את הדו"ח שלו ובו חילק את הפרויקט לשניים: בכביש 483  בצפון לא היו בכלל התנגדויות ולכן עקרונית, ניתן להתקדם עם הפרויקט לתכנון מוקדם ואחר כך לצאת לתכנון מפורט וביצוע, ההתקדמות תלויה ברמ"י.

"בכביש 4713 ודרומה יותר, היו בקשות רבות לשינויים. בנוסף, תוכנית המטרו  – שאושרה לאחרונה באוגוסט 2023  – עוברת גם היא בחלקו הדרומי של כביש 471 ולכן אנו בוחנים כעת מחדש את המקטע הדרומי.

"למעשה, בחלק הדרומי של הכביש מתחיל רה-תכנון מחדש, ואנחנו צריכים לבדוק שוב את נפחי התנועה ואת כמויות הבינוי עתידיות שיש במרחב הזה כדי להציג חלופה חדשה. יהיה גם תהליך של התנגדויות חדש. זה אכן מעכב את הביצוע מבחינת לוחות זמנים". מסכם חיוקה.

תמיכה של החוקר בתושבים

כביש 40: החלטת המועצה הארצית לבנייה מתאריך 6 בפברואר 2024

להבדיל, יש מי שרואה במסקנות דו"ח החוקר השג משמעותי למאבק הציבורי. התוכנית להקמת כביש 40 החדש כללה במקור את סגירת הצמתים חזן הושע ושלמה, צמתים מרכזיים בפתח תקווה, שסגירתם היתה עלולה להקשות משמעותית על ההתניידות של אלפים, תושבי השכונות בעיר. ירון קדושים, מרכז מאבק השכונות בכביש 40,  התגאה בהישג דרמטי: "קיבלנו מהחוקר 100 אחוז תמיכה לטענות שלנו, דבר שאין לו תקדים", אמר קדושים בפוסט שפרסם.

בתחילת פברואר אימצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את מסקנות החוקר והחליטה לפצל את כביש 40 החדש לשני מקטעים, ולשנות את תוואי החלק הדרומי. קדושים התייחס גם להחלטת המועצה וציין: "המועצה הארצית לתיכנון ובנייה אימצה את המלצות החוקר כפי שנאבקנו. ומעכשיו זה רישמי.כל טענותינו התקבלו במלואן, והכביש (מקטע דרומי) מבוטל ויוצא לתיכנון מחדש ויוגש להתנגדויות מחדש. תהליך חדש. למי שלא מבין את המשמעות, זאת פעם ראשונה אי פעם שאזרחים ביטלו תוכנית לאומית ארצית, תמ"א 47. זה כבוד עצום לציבור מול מערכות שלמות וחזקות, כולל עירייה, שהיו נגדם".

תגיות

כתבות נוספות

כביש "עוקף פתח תקווה" יוצא לדרך

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן