פרויקט הנתיבים המהירים וה"האבים" התחבורתיים בכביש 5 יוצא לדרך

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
משרד התחבורה פרסם את מסמכי המכרז להקמה והפעלה של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 5. המיזם הגדול כולל הקמת שלושה "האבים" תחבורתיים גדולים בסמוך למחלף קסם, מחלף תקווה ומחלף מורשה
מחלף תקווה באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו
מחלף תקווה. הדמיה: נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו

המכרז שפורסם היום (ה') מובל על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקט הנתיבים המהירים בראשות אושרת דוד-דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי, והוא פרי עבודה משותפת של משרדי האוצר, התחבורה, חברת נתיבי איילון והחברה הממשלתית ענבל. הפרויקט מקודם במתכונת PPP (Public Private Partnership) במסגרתה ייבחר זכיין למימון, תכנון, הקמה, והפעלה של הפרויקט לתקופה של 25 שנים.

הפרויקט כולל הקמה והפעלה של נתיב מהיר לאורך כביש 5 בין מחלף קסם לגלילות מזרח בשני כיווני הנסיעה, שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה הכוללים חניוני "חנה וסע" ובהם כ-11,000 מקומות חניה, וכן מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן שיופעלו באמצעות אוטובוסים חשמליים.

מחלף קסם באדיבות נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו
מחלף קסם – אחד משלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) הכוללים חניוני "חנה וסע" ומערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן. הדמיה: נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו

המתח"מים יקשרו בין מגוון אמצעי תחבורה, בהם רכבת ישראל בתוואי המסילה המזרחית, קווי הרכבת הקלה, ומערך שבילי אופניים. המיזם יאפשר לבעלי הרכב הפרטי להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן העמוס ולהגיע ליעדם בנוחות ובמהירות, תוך הפחתת העומסים של כלל משתמשי הדרך.

הפרויקט הוא מהגדולים בסוגו בעולם ומאופיין בשילוב של טכנולוגיות מתקדמות ובדגש על בנייה ותחבורה ירוקה, לרבות שימוש באוטובוסים חשמליים, עמדות טעינה חשמליות, מערכות ניהול חניונים מתקדמות, אפשרות לשילוב מערכות חניה אוטומטיות וייצור אנרגיה סולארית על גגות המתח"מים לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת.

מחלף מורשה נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו
מחלף מורשה. הדמיה: נתיבי איילון | ארקאפקט עדי בואנו

מערך הנתיבים בכביש 5, יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2, שצפוי להיפתח במהלך שנת 2025, בתוואי שבין ראשון לציון דרך תל אביב ועד מחלף 57 הסמוך לנתניה, לצד שני מתח"מים הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים בראשון לציון ובשפיים. כך תיווצר רשת של נתיבים מהירים הצפויה להקל משמעותית על הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב.

במכרז ישתתפו שש קבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם: מנרב אחזקות ובון תור; אלקטרה, דניה סיבוס וחברת דן, קבוצת GABY (י.ד ברזאני, האחים יעקבי, אוטו חן וגלנור בניה ופיתוח), שפיר הנדסה אזרחית ומאיר חברה למכוניות ומשאיות, שיכון ובינוי ואגד אחזקה. 

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "המכרז המתפרסם היום מציג תפיסה תחבורתית חדשנית וחכמה. ככל שנקים יותר מרכזי תחבורה כאלה, נעודד יותר נהגים להשאיר את רכבם בית או בחניון הנתיב המהיר, ולהגיע לעבודה בנסיעה רגועה בשאטל חשמלי, וכמובן שכך גם בדרך חזרה הביתה. זה העתיד, והוא כבר כאן."

מנכ"לית חברת נתיבי איילון אורלי שטרן: "פרסום מסמכי המכרז של מערך הנתיבים בכביש 5, יחד עם קידום מתחמי תחבורה משולבים בסמוך למחלפי קסם, מורשה ותקווה, הוא אבן דרך משמעותית, שצפויה להקל על עומסי התנועה במטרופולין תל אביב. הפרויקט יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2 המצוי בשלב בנייה מתקדם. מארג הפרויקטים האלה נותנים אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי וישנו את המציאות התחבורתית במטרופולין. אנו נמשיך לקדם את החזון של התחבורה הציבורית בת-קיימא יחד עם משרדי הממשלה השונים".

 

תגיות

כתבות נוספות

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן